Будь-яка людина, що знаходиться в Україні, з січня цього року, яка піддається кримінальному або ж адміністративному переслідуванню, з січня цього року може отримати допомогу професійного захисника в перші ж години після обмеження її свободи пересування. Приміром, цього року розпочав свою роботу Спеццентр з надання юридичної безкоштовної допомоги.
У випадках, коли, відповідно до українського закону, участь захисника при кримінальному провадженні буде обов'язковою, або ж підозрюваний оплатити послуги адвоката не в змозі, адвокат надасть юрдопомогу. З вами будуть працювати понад двох тисяч високопрофесійних адвокатів, які були відібрані завдяки конкурсу, в режимі семи днів на тиждень, вони цілодобово забезпечуватимуть надання подібної допомоги громадянам України.
Унікальність системи надання безкоштовної допомоги
Додамо, що унікальність системи надання безкоштовної допомоги, насамперед, визначається, в першу чергу, тим, що її існування просто неможливо без справжнього партнерства, а також по-справжньому злагодженої взаємодії відразу двох складових, а саме, адміністративно-фінансової, забезпечуваної в особі Міністерства юстиції, а також професійної, забезпечуваної адвокатами.
І хоча право громадян з юридичною освітою надавати безкоштовну правову допомогу вже досить довгий час закріплюється в Конституції і декількох українських законах, реалізувати його дійсно в повному обсязі було, фактично, неможливо донедавна, з причини повної відсутності якоїсь єдиної політики у сфері надання юрдопомоги за державний рахунок та інших інституційних механізмів. Наприклад, закон, що стосується безкоштовної юрдопомоги, зміг надати чіткий механізм, але також і сам набір інструментів для того, щоб реалізовувати право кожного на надання юрдопомоги у випадках, коли вона зобов'язана надаватися безкоштовно. Цей Закон відповідає цілому ряду міжнародних документів, учасником яких в даний момент виступає наша держава, наприклад, Конвенції, що стосується захисту прав людини, в тому числі, основоположних свобод 1950 і Міжнародного пакту 1966 про громадянські і політ.права, зобов'язують всіх учасників надавати правову безкоштовну допомогу малозабезпеченим особам, обвинуваченим у конкретному випадку у скоєнні кримінальних правопорушень.
Доповнення в інституційний механізм надання безкоштовної юрдопомоги
В даний момент підходи, закладені в вищепереліченому Законі, підтримують і активно розвивають нові КПК та Законі "Про адвокатуру та адвокатську діяльність". Сам по собі інституційний механізм надання безкоштовної юрдопомоги був також доповнений змінами до Цивільного, а також, Цивільного процесуального, ГПК України, а також, Кодексу адміністративного судочинства. На сьогодні, повністю була сформована база різних підзаконних актів, які знадобляться для надання первинної та вторинної юрдопомоги.
Одним з найперших актів, які стосуються вторинної безоплатної юрдопомоги, була постанова Кабміну № 1362 від 28.12.2011 під назвою "Про затвердження Порядку, а також умов проведення конкурсу, в тому числі, вимог до професійного рівня тих адвокатів, які залучаються до надання вторинної правової безоплатної допомоги". Іншою стала прийнята урядова постанова "Про затвердження Порядку з інформування центрів надання вторинної юрдопомоги про випадки затримання осіб", так як даним актом був повністю закріплений обов'язок органів, які уповноважені проводити саме адміністративне затримання або ж затримання органами дізнання, а також, досудового слідства, давати інформацію центрам надання юрдопомоги про затримання, вироблену в межах України.
Постановою КМУ під номером 8 від 11 січня 2012 "Про затвердження Порядку, а також, умов укладення контрактів з адвокатами, які надають вторинну юрдопомогу на постійній основі, а також, договорів з адвокатами, які надають таку допомогу на тимчасовій основі" були затверджені примірні форми контракту та договору, які полягали до кінця 2012 року з адвокатами, що успішно пройшли конкурс і долучені до системи правової безкоштовної допомоги.